.

Akibat Makan Makanan Sisa Semalam, Wanita Menghidap Kanser Perut

SHARE:

Kisah sedih seorang wanita yang meninggal dunia akibat penyakit kanser perut telah viral di laman sosial sejak akhir tahun lepas. Berat b...


Kisah sedih seorang wanita yang meninggal dunia akibat penyakit kanser perut telah viral di laman sosial sejak akhir tahun lepas. Berat badannya dari 60 kg turun menjadi 28 kg dalam masa 1 tahun dan akhirnya meninggal dunia.

Punca sebenar wanita itu menghidapi penyakit kanser perut dikatakan kerana terlalu sering makan makanan sisa semalam. Tetapi sejauh mana kebenaran kisah ini?

Anak gadisnya yang berusia 19 tahun dengan sangat serius berkongsi perkara tersebut untuk memperingati semua orang supaya tidak melakukan hal yang sama lagi.


Gadis itu berkata:

“Setiap kali kamu memanaskan sayur lauk sisa kemarin, itu akan menyebabkan nitrite bertambah. Nitrite yang terkandung di dalam makanan jika dimakan dalam jangka waktu yang lama, akan menjadikan itu sebagai racun dan menyebabkan kanser.

Semoga setiap keluarga tahu akan hal ini, jangan lagi makan makanan sisa yang di panaskan. Dalam keadaan sekarang, makanan sisa sering dianggap remeh dan masih di amalkan oleh setiap keluarga terutama keluarga golongan sederhana. Mama saya mengindap kanser lambung(kanser perut), kemoterapi juga sudah dijalankan 8 kali dan mengikuti program pemulihan, namun karena terlalu ganas kanser yang ada dalam tubuhnya membuat beliau meninggal, katanya”

Setelah kisah ini viral di laman sosial, rata-rata pengguna laman sosial tidak bersetuju dengan andaian gadis itu. Ada yang memberikan komen-komen seperti berikut:

X salah klu panas dan mkn lauk smlm tp tgk dari segi cara pnskan….klu pnskan dlm mickrowave mmg la x bgs…dh hari2 pakai mickrowave mmg la blh menyebabkan kanser…..tp klu panaskan di atas dpr gas tiada mslah rasenye…

Myb sisa yg dia mkn dh tercemar.. Xsmpn elok2… Punca sebenar jadinya kanser byk sgt.. Bkn sb sisa mknn je.. So kena kaji btl2…

Nenek aku dah 50 taun makan sisa semalam xde pun kes mcm ni.. Pigidah..!!

mcm pnt nk msk shri 2x sb tkut mknan xhbis..bila xhbis syg nk dbuang..mcm mn hidup org y ssh tu..sdgkn sisa smlm xbasi tp xelok dmakan..wallahua’lam

Pandangan Pakar Perubatan Gastroenterologi, Fakulti Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Madya Dr. Aminuddin Ahmad.

Amalan pemakanan yang sihat penting dalam menentukan tahap kesihatan seseorang. Bagi kebanyakan penyakit tentu amalan pemakanan mempunyai kaitan rapat dengan penyakit yang di hadapi.

Kemungkinan sejenis bahan kimia yang dikenali sebagai N-nitrosa (NNitrosa compound) yang terhasil daripada makanan yang mengandungi nitrat yang diubah (selepas di panaskan) menjadi nitrit mungkin boleh menyebabkan kanser perut berlaku - Sumber

COMMENTS

Loading...
Name

Agama Dunia Hartanah Hiburan Informasi Isu Semasa Jenayah Kantoi Keluarga Kesihatan Kisah Benar Lawak Ngeri Pelik Pertanian Politik Santai Seram Sukan Teknologi Tips & Petua Video Viral
false
ltr
item
BeritaHarian.Net: Akibat Makan Makanan Sisa Semalam, Wanita Menghidap Kanser Perut
Akibat Makan Makanan Sisa Semalam, Wanita Menghidap Kanser Perut
https://4.bp.blogspot.com/-3vhd6SNXRXY/V1lujK2OD9I/AAAAAAAAUIM/GbQJNig9MUE-kWyJAK9nsiKULLQjPKttQCLcB/s640/mn.jpg
https://4.bp.blogspot.com/-3vhd6SNXRXY/V1lujK2OD9I/AAAAAAAAUIM/GbQJNig9MUE-kWyJAK9nsiKULLQjPKttQCLcB/s72-c/mn.jpg
BeritaHarian.Net
http://www.berita-harian.net/2016/06/akibat-makan-makanan-sisa-semalam.html
http://www.berita-harian.net/
http://www.berita-harian.net/
http://www.berita-harian.net/2016/06/akibat-makan-makanan-sisa-semalam.html
true
4646952093338796827
UTF-8
Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy