.

Mohon Bantu Share Ya!! Petua Merawat Ekzema Secara Tradisional

SHARE:

Assalamualaikum…Semua Pembaca… Minggu lepas, cucu-cucu Tok Aki datang menjengguk Tok Aki di rumah.. Maklumlah cuti panjang Tahun Baru Cin...

Assalamualaikum…Semua Pembaca…
Minggu lepas, cucu-cucu Tok Aki datang menjengguk Tok Aki di rumah.. Maklumlah cuti panjang Tahun Baru Cina… Seronok orang tua macam Tok Aki ni bila anak menantu pulang ke kampung menghabiskan masa bersama…
Baru Tok Aki perasan yang cucu bongsu Tok Aki berusia 8 bulan mengidap Ekzema…Bahasa orang tuaEkzema ni adalah kulat pada kulit tidak kira pada wajah atau bahagian badan lain..
Tok Aki kesian tengok cucu Tok Aki..dah la rumah Tok Aki tiada pendingin hawa (Aircond)… Pengidap Ekzema ni tak boleh tahan panas atau haba..apabila berpeluh mereka akan rasa gatal dan menggaru..
ekzema
Bahananya, kulit akan cedera dan Ekzema akan terus melarat di bahagian lain..
Cucu bongsu Tok Aki ni ada Ekzema pada kulit kepala bahagian dekat leher, leher, pelipat tangan dan bahagian alat sulit..
Kesian Tok Aki perhatikan, bila kepanasan cucu Tok Aki akan menangis, malah budak-budaknya bukan tahu, kerjanya menggaru.. pantang anak menantu tinggal sekejap, dia akan menggaru bahagian Ekzema hingga berdarah-darah…
Ada pernah satu masa tu, rumah Tok Aki terputus bekalan elektrik, cucu Tok Aki menangis-nangis sebab tak tahan gatal, nak beritahu tak tahu bercakap, terpaksalah Tok Aki, anak menantu bergilir kipas pakai surat khabar..
Itu pun kurang berkesan, nak mandikan selalu, cucu Tok Aki masih kecil, takut nanti penyakit lain pula yang datang..
Nak tak nak terpaksalah kipas tak henti supaya dia rasa nyaman.. Nasib baik juga Tok Aki punyai beberapa petua dari orang-orang lama untuk atasi Ekzema..Sekurang-kurangnya kurang sedikit bebanan anak menantu Tok Aki.
Ramai ibu bapa menghadapi masalah ini pada anak-anak kecil mereka. Justeru, Tok Aki nak kongsikan beberapa petua yang diharapkan berguna kepada semua..
Petua 1: Kunyit
  • Tok Aki pasti ramai yang mengetahui khasiat kunyit terutama dalam merawat masalah kulit dan luka.
  • Untuk merawat Ekzema pada bayi atau kanak-kanak. Ambil kunyit hidup kemudian sapukan pada tempat Ekzema, Isya-Allah ia akan berkesan dalam merawat penyakit itu dan menyembuhkan luka disebabkan kesan garu.
Petua 2: Minyak Zaitun
  • Minyak Zaitun memiliki pelbagai manfaat, tidak hanya dapat menyedapkan masakan anda. Khasiat yang terdapat dalam Minyak Zaitun dapat mengurangkan keradangan.
  • Apa yang perlu dilakukan adalah menyapu Minyak Zaitun pada bahagian Ekzema. Ia akan bertindak melembutkan kulit yang kering dan mengawal Ekzema.
Petua 3: Lidah Buaya
  • Banyak petua yang pernah Tok Aki kongsikan menggunakan khasiat Lidah Buaya atau Aloe Vera. Ternyata tumbuhan ini memiliki 1001 khasiat untuk pelbagai penyakit termasuk Ekzema.
  • Apa yang perlu dilakukan adalah menyapu Lidah Buaya pada Ekzema. Amalkan sentiasa kerana ia ternyata memberi kelegaan dan merawat penyakit ini. Lebih mudah jika tanam sendiri pokok itu di rumah kerana tumbuhan ini amat mudah ditanam dan dijaga selain mudah membiak. Ia juga boleh ditanam dalam pasu bunga.
Semoga kita mendapat manfaat ke atas petua yang Tok Aki kongsikan ini.. Anda juga boleh mencuba pelbagai produk yang terdapat di pasaran termasuk Losyen Mustajab Dunia Herbs..
Selamat mencuba…
Sekian..
Artikel asal: duniaherbs.com.my 

COMMENTS

loading...
Name

Agama Dunia Hartanah Hiburan Informasi Isu Semasa Jenayah Kantoi Keluarga Kesihatan Kisah Benar Lawak Ngeri Pelik Pertanian Politik Santai Seram Sukan Teknologi Tips & Petua Video Viral
false
ltr
item
BeritaHarian.Net: Mohon Bantu Share Ya!! Petua Merawat Ekzema Secara Tradisional
Mohon Bantu Share Ya!! Petua Merawat Ekzema Secara Tradisional
http://duniaherbs.com.my/v3/wp-content/uploads/2016/02/eczema.jpg
BeritaHarian.Net
http://www.berita-harian.net/2016/02/mohon-bantu-share-ya-petua-merawat.html
http://www.berita-harian.net/
http://www.berita-harian.net/
http://www.berita-harian.net/2016/02/mohon-bantu-share-ya-petua-merawat.html
true
4646952093338796827
UTF-8
Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy