.

Amaran!!! Di Larang Membaca Jika Anda Tengah Makan

SHARE:

Amaran!!!Di Larang Membaca Jika Anda Tengah Makan Satu cerita aku pada  form 1 , di sebuah sekolah menengah untuk mereka2 yg keputusa...


Amaran!!!Di Larang Membaca Jika Anda Tengah Makan

Satu cerita aku pada form 1, di sebuah sekolah menengah untuk mereka2 yg keputusan UPSR tak bagus,(dan aku salah seorang darinya..oh..)di sebuah kelas conner lot..seorang guru sedang membaca buku teks dengan suara yg lantang di hadapan murid2 yg khusuk mendengar..guru itu membaca sepatah2 perkataan…aku yg mengambil posisi di belakang sekali mengalami kebosanan..aku di ancam mengantuk..untuk mengelakkan aku jatuh tidur..aku me’lombong’..

Supian(macam nama sebenar) juga dalam posisi boring gila..dengan tangan menongkat dagu...matanya memandang pada belakang Fatimah(bukan nama sebenar)..sesekali air liurnya meleleh…aku menahan ketawa bila melihat dia terkejut manusia kerana air liurnya jatuh ke permukaan meja….

“Kau nak tengok ‘pedang’ kecil tak?”

bisik aku perlahan ke telinganya..

“mana?”..tanya dia, nampaknya seakan berminat.

Lalu aku meletakkan ‘pedang’ kecil di hujung jarinya..dia mendekatkan ‘pedang’ kecil itu ke matanya..dia menilik berkali2, sesekali menggetel ‘pedang’ kecil itu..

‘Pedang’ kecil itu bersaiz 8 mm panjang dan berdiameter 1mm lebih kurang..

“pedang…?” aku terdengar suaranya berbisik sambil matanya di bulat2kan sebesar2nya sambil mendekatkan lagi ‘pedang’ kecil itu ke matanya..
tiba2 dia menjerit dengan kuatnya:

TAHI HIDUNG!!!!!

Aku terkejut, dia terkejut, Fátimah turut terkejut, cikgu lagi terkejut, seluruh kelas di siluputi kejutan…
Cikgu suruh dia cerita..dia cakap takde apa2…
“kenapa kamu menjerit: tahi hidung?” Tanya cikgu..
aku menahan ketawa..air mata berahi meleleh dipipiku..lawak..sengguh lawak…
dan si supian ni tak cerita kerana cover malu..ha ha ha!
Supian, kiranya kau terbaca blog ini..aku nak mintak maaf sangat2..Aku dah mintak maaf kat engkau dulu..la ni aku nak mintak maaf lagi…

Maafkan aku kawan
Maafkan aku wahai makhluk tuhan…

(moral: bila korang gentel tahi hidung, ianya terbentuk seakan2 sebilah pedang)

NIKMAT KOREK HIDUNG

Korek hidung adalah di antara nikmat Allah pada manusia…baru jap tadi aku korek hidung..aku terfikir..:

apakah tujuan dan rahsia Tuhan menciptakan tahi hidung?..lalu timbul soalan..

-benarkah tahi hidung rasanya masin?

-Bagaimanakah sunnah mengorek tahi hidung?

-Jari manakan yg lebih afdal?

-Apakah hukumNya mengorek hidung dalam masjid?

Semua soalan2 tu aku tak tahu jawapannya..oh..betapa jahilnya aku…kepada korang yg tahu, silalah bagitahu-OK!

Masa aku kecik..aku cukup suka korek hidung..aku rasa kecewa bila tahi dalam hidung habis…dan bila aku tahu dalam shurga boleh mintak apa saja..aku yg berumur 10 tahun waktu tu..bercita2 apabila masuk shurga nanti ingin dikurniakan hidung yg tahi hidungya tak pernah habis-habis..maka bolehlah aku korek hidung puas-puas ha ha ha ha!
Sekali Allah bagi ilham pada aku…akan tujuan di ciptaNya tahi hidung..
Jeng jeng jeng!

RAHSIA DI SEBALIK TAHI HIDUNG

Korang perasan tak? Tahi hidung ni datang dari mana?..
Dari habuk2 yg bertebangan dan terlekat di bulu2 hidung yg mana setelah berkumpul lama atau lama- kelamaan, maka akan terbentuklah makhluk yg dinamakan tahi hidung…(maaf, aku jahil sains, aku aliran vokasional…mungkin tak tepat, penerangan ini..oh)…

Apa yg aku nak bagitahu adalah , ada makhluk yg tak dapat korek hidung walaupun tahi hidung penuhdalam hidungnya…siapakah makhluk tu?

itulah mayat!, yg mana bila masuk dalam kubur, tanah akan masuk ke dalam setiap rongga tubuhnya..bermakna, apabila korang korek hidung, itu bermakna korang masih hidup, masih boleh buang tanah yg masuk dalam hidung..dan masih sempat untuk buat amal soleh!

Jadi time korang korek hidung tu..ucapkanlah..

“alhamdulillah, hari ni masih sempat aku korek hidung..masih sempat aku buat amal kebaikkan..akan tiba nanti, bila hari aku menjadi mayat..aku dah tak boleh korek hidung..oh..hambaMu bersyukur dengan nikmatMu ini ya Allah..oh…(amin)”

3 JENIS MAYAT

bercerita pasal mayat, tahukah korang bahwa ada 3 jenis mayat dalam dunia ini…2 di antaranya memang kita akan jadi, dan satu di antaranya tak boleh jadi..err..maksud aku, memang celaka bila jadi mayat yang ketiga tuh!memang kecelakaan dalam hidup di dunia dan akhirat jika jadi mayat no 3 tuh…apakah 3 jenis mayat2 itu?

Jenis Mayat Pertama:

Mayat kekal.

Ni semua org akan jadi, macam selalu aku cakap:

Semua orang akan menjadi Mayat . Kalau korang kaya, korang akan menjadi Mayat orang Kaya, Kalau korang miskin, korang akan menjadi mayat orang miskin. Mayat tempatnya dalam tanah, dan kubur akn hisap darah korang!Ha Ha Ha!

Ada dua cara nak tahu hakikat mayat kekal ini..:

1-kalau tangannya dalam keadaan sedang mengengam, cuba korang lurutkan tangannya perlahan2..maka korang akan dapati tangannya akan terbukak terus dan tak akan mengengam lagi, mengikut teori sains, keadaan ini berlaku disebabkan motor2 pada otot tangannya telah terputus hubungan dengan otak yg mana sel2 otaknya telah mati akibat tiada mendapat darah/udara yg sepatutnya di hantar oleh jantung disebabakan jantung juga telah berhenti berdenyut..bla bla bla (jangan ponteng kelas sains), akan tetapi mengikut pakar ugama bahawa, tangannya terbukak terus apabila dilurutkan adalah kerana hatinya sudah tidak cinta lagi kepada dunia…senang cakap: kau nak harta aku?,..ambiklah..aku dah jadiiiii mayat.(pun).

2.cara kedua nak tahu mayat ni kekal atau tidak, korang sepak punggungnya sekuat2 hati korang..kalau tak bangun gak..memang sahlah bahawa sipulan adalah mayat kekal.

Jenis Mayat kedua

Mayat sementara

Ni pun semua org akan jadi, bila kita letih..mata mengantuk, aku nak tidur..ha! tidur adalah saudara kepada mayat…org yg tidur adalah mayat sementara..hari2 korang bersaudara ngan mayat, buat donno jer..ingat! org yg paling bijak adalah org yg mengingati mayat, er..maksud aku: mengingati mati.

Ada dua cara nak tahu hakikat mayat sementara ini..:

1-kalau tangannya dalam keadaan sedang mengengam, cuba korang lurutkan tangannya perlahan2..maka korang akan dapati tangannya akan kembali mengengam, mengikut teori sains, keadaan ini berlaku disebabkan motor2 pada otot tangannya masih membuat hubungan dengan otak yg mana sel2 otaknya masih hidup akibat mendapat aliran darah yg lancar di hantar oleh jantung yg masih berdenyut..bla bla bla (jangan ponteng kelas sains), akan tetapi mengikut pakar ugama bahawa, tangannya kembali mengenggam apabila dilurutkan adalah kerana hatinya masih cinta kepada dunia…senang cakap: kau nak harta aku?,..nak mampos, ambiklah..langkah mayat aku dulu!ha ha ha!

2.cara kedua nak tahu mayat ni sementara atau tidak korang sepak punggungnya sekuat2 hati korang..pasti bangunlah sipulan ini..ha ha ha! .nak lebih best, korang pijak kepala dia…dah azan subuh pun masih tak bangun!!!!

Nota: Sebarang kejadian yg tidak diingini berlaku ketika korang menjalankan eksperimen di atas adalah bukan tanggung jawab penulis..harap maaf, he he he.

Jenis mayat ketiga

Hati mayat..

Dalam hadith bagitahu ‘hati mati’..ni paling bahaya..sebab, walaupun ustaz ceramah atau aku yg bukan ustaz tulis panjang berjela2, tapi kalau hati dah jadi mayat, sedikitpun tak akan bagi kesan..kerana peringatan itu hanyalah bermanfaat untuk org2 yg beriman…org cam gini kalau Nabi sendiri datang dan bagi peringatan pun, hatinya tetap akan menolak..macam abu jahal, macam firaun, Haman, Namrud, Qarun dan macam setan!!!

Antara ciri2 org yg hatinya mati adalah mempunyai pendirian salah yg tetap…aku ulangi:

MEMPUYAI PENDIRIAN(salah) YANG TETAP…

Macam abu jahal, bila Nabi Allah belah bulan atau buat batu lahirkan unta…apa dia cakap?

“Oh..hebatnya sihir engkau,”

“Itu sahaja?”

Orang yg hatinya mati, bila ada makhluk Tuhan yg tampil untuk tegur dia, maka dia mulalah pandang si penegur atas-bawah, dan sekiranya si penegur ada sedikit keburukkan…maka dia membuat kesimpulan: KAU TAK LAYAK TEGUR AKU..!

Macam setan yg benci di tegur…walaupun Allah yg menegur..nauzubillah…! inilah tanda hati yg mati..(oh..Tuhan, selamatkanlah kami dari penyakit hati)

Setiap org perlu kepada “penyedar”…walaupun ia seorang Nabi…apatah lagi aku, korang dan semua ummat manusia..sangat perlu kepada ‘penyedar’..dan penyedar yg paling baik adalah diri sendiri…di sini aku ucapkan ribuan terima kasih kepada mereka2 yg secara tidak langsung menjadi ‘penyedar’ aku…oh..terharunya..

Penyedar adalah manusia biasa yg mempunyai kesilapan juga…maka memang satu larangan ugama supaya kita tidak melihat kepada penyedar semata2, tapi lihatlah apa yg mereka sedarkan…

Jadi hari ini penyedar korang bukanlah aku, tapi adalah tahi hidung..ha ha ha!

“Ya Allah, Tuhan yg membolak balikkan hati manusia… janganlah kau matikan hati kami, setelah Kau beri petunjuk..tolonglah kami Ya Allah”

ps: “alhamdulillah, hari ni masih sempat aku korek hidung..masih sempat aku buang tanah dari hidung…masih sempat aku buat amal kebaikkan..akan tiba nanti, bila hari aku menjadi mayat..aku dah tak boleh korek hidung..aku dah tak boleh buang tanah dari hidung..oh..hambamu bersyukur dengan nikmatMu ini ya Allah..oh…(amin)”

(benarkah tahi hidung rasanya masin?)

COMMENTS

loading...
Name

Agama Dunia Hartanah Hiburan Informasi Isu Semasa Jenayah Kantoi Keluarga Kesihatan Kisah Benar Lawak Ngeri Pelik Pertanian Politik Santai Seram Sukan Teknologi Tips & Petua Video Viral
false
ltr
item
BeritaHarian.Net: Amaran!!! Di Larang Membaca Jika Anda Tengah Makan
Amaran!!! Di Larang Membaca Jika Anda Tengah Makan
https://2.bp.blogspot.com/-86Oot6cFH6k/VsrzwnuooTI/AAAAAAAAChw/270wEJER1rs/s1600/Amaran%2521%2521%2521Di%2BLarang%2BMembaca%2BJika%2BAnda%2BTengah%2BMakan.jpg
https://2.bp.blogspot.com/-86Oot6cFH6k/VsrzwnuooTI/AAAAAAAAChw/270wEJER1rs/s72-c/Amaran%2521%2521%2521Di%2BLarang%2BMembaca%2BJika%2BAnda%2BTengah%2BMakan.jpg
BeritaHarian.Net
http://www.berita-harian.net/2016/02/amaran-di-larang-membaca-jika-anda.html
http://www.berita-harian.net/
http://www.berita-harian.net/
http://www.berita-harian.net/2016/02/amaran-di-larang-membaca-jika-anda.html
true
4646952093338796827
UTF-8
Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy