.

Kisah Sayu Seorang Wanita Yang Terpaksa Cari Ibu Susuan Untuk Bayinya… Hargailah Isterimu

SHARE:

Setiap ibu pasti mengimpikan mahu menyusukan anak mereka sendiri. Namun, tidak semuanya bertuah kerana ada yang tidak mampu menyusukan ba...

bf
Setiap ibu pasti mengimpikan mahu menyusukan anak mereka sendiri. Namun, tidak semuanya bertuah kerana ada yang tidak mampu menyusukan bayi mereka sepenuhnya.
Kisah yang dikongsi oleh Abu Hannah ini ternyata membuat kami tersentuh hati. Buat para suami, hargailah isterimu.
Screen Shot 2016-01-29 at 11.49.34 AM
Siapa kenal beg tu? Ibu2 menyusu badan mesti tahu. Dalam tu ada kelengkapan ‘ tools ‘ si ibu. Kalau pergi kerja tertinggal tu, mesti aku kena bertukar menjadi Gaban dan hantar alat tu ke tempat kerja isteri aku. Kalau tak hantar alat tu, isteri aku akan susah hati. Mungkin akan ambil dirumah sendiri. Kemana pun dia pergi, beg tu seakan bercantum dengan diri. Seminar, mesyuarat, naik flight. Semua tempat diusung beg itu.
Malam tu aku terjaga, sebab nak buang air kecil. Waktu aku bangun dari katil, aku cuma nampak anak aku. Isteri aku hilang entah ke mana.
“Vebbbb….vebbbb….,” kedengaran suatu bunyi dari arah ruang tamu. Bunyi getaran yg aku biasa dengar. Itulah bunyi getaran alat pam elektrik isteri aku. Memang kebiasaannya dia akan berjaga tengah malam untuk siapkan stok susu anak aku.mCuma malam ni lain sedikit. Aku terdengar seakan suara orang menangis. Dan kedengaran bacaan Al quran dari telefon bimbit.
Aku intai. Aku nampak satu susuk perempuan sedang menghadap telefon bimbit. Sambil ikut membaca alunan Al quran. Ya… aku masih ingat. Surah Al Qariah. Aku diamkan diri dan terus memerhati. Baru aku nampak, 2/3 hari ni isteri aku kelihatan sugul. Stok susunya berkurangan.
Aku mengira waktu isteriku datang bulan. ” Ehh… baru lepas jer period aritu.,” bisikku sendirian. Sebab kebiasaannya sebelum tempoh uzur, pengeluaran susu akan berkurangan. Patutlah semalam isteriku ada bertanya meminta izin aku untuk mencari ibu susuan buat Hannah. Namun aku tegah. Aku tidak boleh terima. Aku tidak mahu mengalah.
Aku terus ke meja tempat isteriku pam susu. Duduk rapat. Waktu ini aku betul2 kesal. Aku cuma mementingkan pendirian aku.
” Esok kita sama2 cari ibu susuan untuk Hannah yer?,” jelasku sambil tiba2 duduk disisinya.
” Eh.. Awak bgn? ,” jawab isteriku sedikit terkejut sambil mengesat air mata.
” Saya nak ke tandas…,” jawabku ringkas sambil melemparkan senyuman.
” Awak tak kesah ker? Sy mintak maaf. Sebab susu drop. Sy pun tak tahu kenapa jadi mcm ni,” jelas isteriku menunduk.
” Sy ingat sy dah khatam banyak buku pasal penyusuan sy dah bersedia untuk semua ni. Sy silap. Tuhan masih nak saya belajar lagi. Kali ni sy kena khatam bab ibu susuan dgn belajar sendiri,” jelasku sambil memeluknya erat.
Dan Alhamdulilah. Bantuan dari kawan2 FB, aku diperkenalkan dengan Puan Anis yg menetap di Hulu Langat. Puan Anis mempunyai seorang anak lelaki sebaya dengan anak aku. Zaim nama diberi.
Kini Hannah dan Zaim adalah adik beradik susuan yg sah. Dan kami saling bertukar salinan surat beranak dan menjaga ukhwah ini. Insyaallah Ahad ini kami akan melawat zaim. smile emoticon
Suami…
Ingat. Perempuan itu adalah isteri. Mereka juga adalah ibu. Ingatan ini untuk aku dan kalian semua.
Jangan di herdik dan diseksa mereka, tatkala kalian ingin menyeksa jiwa dan zahir mereka ingatlah 2 perkara.
Di rahim mereka ada parut. Parut itu parut melahirkan zuriat kita.
Di puting susu mereka juga ada parut, parut itu akibat gigitan gigi zuriat kita.
Saat parut itu terpahat dijasad mereka. Percayalah, ianya sakit. Bahkan mereka menjerit.
Parut itu akan bersuara di mahsyar bagi pihak mereka. Dan menuntut keadilan mereka di hadapan Sang Raja Yg Esa.
Maafkan mereka. Bimbing mereka. Bijakkan mereka. Itulah matlamat kita sebagai pemimpin dalam keluarga.
Lelaki yg hebat, ialah lelaki yg mampu mencintai isterinya berulang kali. Bukan hanya sekali.
Suami…
Ambil masa. Sama2 muhasabah diri. Nilai balik diri ini. Buat setiap hari.
Ambil masa, intai isteri bangun tengah malam, buat persiapan untuk besarkan zuriat kita.
Kerja mereka tak pernah habis. Kerja suri rumahlah paling lama. 24 jam sehari. Ditambah pula yg bekerja membantu suami disiang hari.
Hamba faham. Tidak mudah menjadi lelaki, sangat perit menjadi suami.
Tapi itu maharnya mendirikan sebuah rumah dan tangga. Mahar membesarkan puteri dan putera.
Kerana…
Hamba juga suami. sumber

COMMENTS

Loading...
Name

Agama Dunia Hartanah Hiburan Informasi Isu Semasa Jenayah Kantoi Keluarga Kesihatan Kisah Benar Lawak Ngeri Pelik Pertanian Politik Santai Seram Sukan Teknologi Tips & Petua Video Viral
false
ltr
item
BeritaHarian.Net: Kisah Sayu Seorang Wanita Yang Terpaksa Cari Ibu Susuan Untuk Bayinya… Hargailah Isterimu
Kisah Sayu Seorang Wanita Yang Terpaksa Cari Ibu Susuan Untuk Bayinya… Hargailah Isterimu
http://www.ohbulan.com/wp-content/uploads/2016/01/bf-630x481.png
BeritaHarian.Net
http://www.berita-harian.net/2016/01/kisah-sayu-seorang-wanita-yang-terpaksa.html
http://www.berita-harian.net/
http://www.berita-harian.net/
http://www.berita-harian.net/2016/01/kisah-sayu-seorang-wanita-yang-terpaksa.html
true
4646952093338796827
UTF-8
Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy